6 Ekim 2013 Pazar

1 Dakikada Dünyamı Değiştir Kampanyası-İstanbul Günlüğü

Anlatmaya sanırım en baştan başlamalı…
Her şey 2012 senesi ortalarında Dünya CP’liler Birliği’nin organize edip Türkiye’de Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı’nın desteklediği “1 Dakikada Dünyamı Değiştir” Kampanyasının linkini görmemle başladı.
Amaç, başta CP’liler olmak üzere bütün engelliler için çözüm içeren bir fikri, bir dakikalık video ile www.tscv.org.tr ya da www.worldcpday.org adreslerine yükleyip oylamaya katılmaktı. Dünya çapında sürecek olan oylama sonunda ilk üçte yer alan fikirler, Dünya Spastikler Birliği Komitesi tarafından değerlendirmeye alınacak; birinci olan fikir yatırımcı çıktığı takdirde –en azından prototip olarak- üretilecek, hayata geçirilecekti. Ben de öteden beri ihtiyaç duyduğum, hayal ettiğim, “tekerlekli sandalyem ile gezerken nasıl yaparım da şarjım bitmeden rahatça gezebilirim?” düşüncesinden hareket ederek ortaya koyduğum “Güneş Enerjisi ile Çalışan Tekerlekli Sandalye” fikrimle kampanyaya katıldım.
            Oylama sürecinde de dünya çapında 472 fikir arasından en çok oyu alan fikrim,  komite tarafından da 1.liğe layık görüldü. Sonra Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı’nın tüm çabalarına karşın, Türkiye’den bu fikri hayata geçirecek bir kurum ya da kuruluş bulunamamasına rağmen, Virginia Üniversitesi Mühendislik Fakültesi 2 ay gibi kısa bir sürede prototipi yaparak önemli bir başarıya imza attı. Çünkü prototipin yapılmaması halinde, fikrin kabul görmesi de anlamlı olmayacaktı.
            Virginia Üniversitesi hem prototipi yaparak harika bir iş, hem de prototipi bana hediye ederek, aracın patent hakkını da Dünya CP’liler Birliğine bırakarak önemli bir jest yaptı.
            Tüm bunların üzerine hayatımda yeni bir kapı açılmış oldu. Geçtiğimiz Nisan (2013) ayında sonuçlanan yarışma ile süreç bir başka boyutta işlemeye başladı.

TSÇV Genel Koordinatörü Nigar Evgin plaketimi verirken
          Önce Mayıs (2013) ayında Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı, elde ettiğim başarıdan dolayı Bursa’ya kadar gelerek bana bir plaket verdi. Aynı zamanda bu yıl da devam eden kampanyanın elçiliğini de kabul ettim. Birkaç ay, çeşitli videolarla hem başarımın tanıtılmasına, hem bu yılki kampanya ile katılımın artmasına yönelik çalışmalar yaptık. Sonrasında Temmuz ayında prototipin Amerika’dan yola çıktığını öğrendik.
            Dünya CP’liler Günü, bu yıl 2 Ekim 2013 tarihinde kutlanacaktı. Vakıf, bir dizi etkinlik ve törenle hem Güneş Enerjili Tekerlekli Sandalyemi bana verecek, hem de bu vesileyle devam eden kampanyayı hep birlikte daha geniş kitlelere duyuracaktık.

30 Eylül 2013 Pazartesi

Şoförümüz Selim Güleryüz ile
  Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı, harika insan Selim (Güleryüz) ağabeyi, beni, anne ve babamı İstanbul’a götürmek üzere gönderdi. Şahane bir yolculuktan sonra saat 18:00 civarı Vakfa vardık. CP’lilerin eğitim ve rehabilitasyonunda alanında tek olan benzersiz kurum, çalışan ve yetkilileri, bizleri kırk yıllık dost gibi karşıladılar.
Orada Güneş Enerjili Tekerlekli Sandalyemin gümrük memurunun problem çıkarmasından dolayı gümrükten henüz alınamadığını öğrendik. Oysaki ertesi gün prova planlanmıştı. Ama ben hiçbir an, sandalyenin zamanında çıkarılmaması hususunda ümitsizliğe kapılmadım.
Ailece feribotta-Babam, ben Annem
O gün TSÇV Genel Koordinatörü Nigar (Evgin) hanımefendinin Dünya CP'liler Birliği toplantısı için Cuma günü Brüksel’e uçacağını öğrendik. Hep birlikte, hem komiteye, hem de Virginia Üniversitesine benim kalemimden birer mektup yazmaya ve bir video çekimine karar verdik.
Kısa bir süre dinlendikten sonra vakfa yakın otelimize geçtik. O akşam otelde her iki kuruma ayrı ayrı mektup yazıp e.posta ile Vakfın Halkla İlişkiler Sorumlusu İrem (Çalışal) hanıma gönderdim.

1 Ekim 2013 Salı
            Otelde yaptığımız sabah kahvaltısının ardından Selim Ağabey bizi otelden alıp vakfa götürdü.
Muhteşem bir kompleks
Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı İcra Kurulu Başkanı Altan (Edis) Bey’le tanışıp CP’liler, engelliler ve hayata dair hoş bir sohbet yaptık. Kendisi, bir Türk gencinin bu kampanya ile dünya çapında elde ettiği böylesi bir başarının tüm çabalara rağmen ülkede gerektiği gibi medyanın ve diğer ilgili kurumların ilgisini çekememesinden şikâyetçiydi; ama durum buydu.
İrem Hanım ile çalışıyoruz
  Daha sonra İrem hanımla beraber, ödül törenindeki konuşma metnimi ve Brüksel’e gidecek teşekkür videosunun metnini hazırladık. O arada sandalyenin gümrükten çıkmama sorunu devam ediyor, sonradan hanım olduğunu öğrendiğimiz Gümrük Memuresi, “bu araca 6000 usd fiyat biçilmiş, siz bunu satarsınız… Bu yüzden vermem!” diyerek kelimenin tam anlamıyla gereksiz arıza çıkarmaya devam ediyordu. Önce satılmayacağına dair belge istedi; belge kendisine fakslandı. Fakat bu sefer de aynı belgeyi ıslak imzalı olarak istedi. Kuryenin kuruma gelişi ve belgenin kuryeye teslimi, stresli bir süreçti. Biz ise bu sırada çalışmalara devam ediyorduk.
Video çekimi hazırlığı
Programımız az çok belliydi. Çarşamba saat 11:00'de tören yapılacaktı. Perşembe günü ise sabah 11:00’de tanıtım için önce sabahtan HaberTürk gazetesi röportajının fotoğraf çekimleri için güneş enerjili tekerlekli sandalyem ile Taksim Gezi Parkında olacaktık. Daha sonra saat 15.00’de Türkmax TV kanalında Gülay Üserbay’ın sunduğu Her Şey Sağlıkta programına konuk olacaktık.
Ben yıllardan beri şu an Show TV’de yayınlanan “Kelime Oyunu” adlı yarışmaya katılmak istiyordum. Bu isteğimi İrem hanıma bildirdim, o da sağ olsun yarışmanın koordinatörü Devrim Bey'le irtibat kurmamı sağladı. Devrim Bey’le telefonda görüştük. Çarşamba günü bant yayın olduklarını, beni ancak Perşembe günü yarıştırabileceklerini söyledi. Türkmax ve Show TV yerleşim olarak, aynı yerleşkede komşu olduğu için ulaşım nispeten kolay olacaktı. Biz de kabul ettik. Perşembe saat 15:00’de TSÇV Akademik Kurul Başkanı - Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Pediatrik Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Prof. Dr. Muharrem İnan ile beraber TürkMax’ta; saat 17:00’de de Show TV’de canlı yayında olacaktım.
Video çekimi
Vakıfta yenen öğle yemeğinin ardından videomuzu çekip saat 16:00’da ben, annem, babam, Nigar Hanım ve şoförümüz Selim Ağabey ile beraber, Cem TV Ana haberdeki canlı yayınımıza katılmak üzere yola çıktık. Prova imkânı bulamamıştık. Bu arada kulağımız cep telefonumuza gelecek “aracı çıkardık” müjdesindeydi. Küçükbakkalköy’deki vakıftan, Alibeyköy’deki Cem TV’ye, Selim Ağabeyin harika yol bilgisi ile saat 17:00’de vardık. Yayına girmeden kısa süre önce aracın gümrükten çıkarıldığı müjdesiyle sevindik.
Yayın çok iyi geçti. Çıkışta hepimiz mutluyduk. Keyifle yola çıkıp saat 21:00’e doğru Anadolu Yakasına geçtik. Hep birlikte yemek yedikten sonra, Nigar hanım ve Selim ağabeyle o günlük vedalaşıp dinlenmek üzere otelimize çekildik.
(Cem TV yayınımızı seyretmek için lütfen tıklayınız.)

2 Ekim 2013 Çarşamba

İşte Sandalyem
           Dünya CP’liler Günü… Törene katılmak üzere yine erkenden kalkıp giyindik ve lobide beklemeye başladık. Bu sefer bizi sevgili İrem aldı. Hepimiz tören vesilesiyle çok şıktık. Tören öncesi provada ilk defa güneş enerjili tekerlekli sandalyemi sahnede kullandım. Heyecanım sonsuzdu, yüzlerini bile görmediğim insanlar hayalimi gerçekleştirmişlerdi. Hayalim, tabiri caizse ete kemiğe bürünmüş şekilde işte tam da buradaydı.

Ayşegül Domaniç Yelçe ile
    Tören öncesi, Hürriyet Gazetesi Yazarı Ayşegül Domaniç Yelçe ile kısa bir sohbetimiz oldu. Ayrıca Turgutlu’dan dostumuz Bedensel Engellilerle Dayanışma Derneği Yetkilisi Şükrü Böke ile konuşma ve “1 Dakikada Dünyamı Değiştir” Kampanyasının geçen ve bu yılki Türkiye elçisi Pınar Deniz ile tanışma fırsatı bulduk.

Pınar Deniz ile
         Tören sırasında Nigar Hanım, yaptığı güzel konuşma ve tanıtımda övgü dolu sözlerle beni mahcup ve takdim ederken, ben önce sahneye babamla beraber itmeli tekerlekli sandalye ile çıktım, daha sonra güneş enerjili tekerlekli sandalyeme binip sahnede birkaç tur attıktan sonra konuşmamı yaptım. Törene CP’li kardeşlerim de katıldı; onların umut dolu bakışları da benim için çok değerliydi. (Törenden 6 dakikalık bir videoyu seyretmek için lütfen tıklayınız.)
Herkeste başarmanın gururu
TSÇV'de tedavi gören CP'li bir kardeşimle

Sahnede ufak bir bir tur

İrem Hanımla...
Konuşma yaparken
Tören sonunda emeği geçen tüm ekiple beraber
        O gün başka program olmadığı ve ertesi gün programımız yoğun olduğu için öğle yemeğinden sonra otelimize döndük.
Hava yağmurluydu. Akşam saat 21:00 civarı İrem Hanım aradı ve yağış dolayısı ile Habertürk gazetesi Taksim-Gezi Parkı çekimlerinin iptal edildiğini, röportajı yapan gazetecinin o günkü fotoğraflardan istediğini söyledi. Tamam dedik ve ertesi gün erken saatte etkinlik olmadığı için 00:00’a kadar oturup çekilen fotoğrafları internete koyup yattık.

3 Ekim 2013 Perşembe
Taksimdeyiz
Gezi Parkı
            Sabah etkinlik olmayacağı için nispeten geç kalksak da saat 09:30 civarı İrem Hanımın telefonu ile gün hareketlenmeye başladı. Yağış olmadığı için Gezi Parkı çekiminin olacağını ve hazırlanmamamızı söyledi. Hızlıca hazırlandık, Selim Ağabey ve İrem Hanım gelir gelmez tekrar kıtalararası yolculuğa çıktık. Saat 11:00 olmadan Taksim’deydik. Güneş Enerjili Tekerlekli Sandalyem ise bir başka araçla önceden yola çıkmış, bizden sonra oraya varmıştı. Şansımıza hava keskin soğuk ama güneşliydi. Gazeteci hanım geldikten sonra Güneş Enerjili Tekerlekli Sandalyemi dışarda ilk defa Taksim-Gezi Parkında kullanmış oldum.
            Çekimin ardından saat 12:00’yi geçmişti. Yayına gideceğimiz Türkmax ve Show TV, Ayazağa’da olduğundan oraya doğru yola çıktık. Emirgan’da yemek yedikten sonra saat 15:00 olmadan TürkMax’a vardık.

Türkmax-Her Şey Sağlıkta
           Türkmax yayını muhteşem geçti. Doktor Bey ile beraber kampanyayı ve TSÇV’yi elimizden geldiğince tanıttık. Katıldığımız “Her Şey Sağlıkta” programını sunan Gülay Üserbay hanımefendinin konukları olarak güzel bir yarım saat yaşadık. (İzlemek için lütfen tıklayınız .)
            Ben, annem, babam ve İrem hanım, saat 16:00 hatta 16:10’da Türkmax kanalından çıkıp “Kelime Oyunu”na katılmak üzere hemen yan komşusu olan Show TV’ye geçtik. Bizi yarışma koordinatörü Devrim Doğan Bey karşıladı. Bir süre kendimizi tanıtıp hazırlık yaptıktan sonra stüdyoya geçip yarışmanın sunucusu A. İhsan Varol ile tanıştık.

Kelime Oyunu-çekim öncesi makyaj
Kelime Oyunu-Benjamin Kontrolü

Yarışma benim açımdan fevkalade yorgun olmama rağmen çok iyi geçti. 8000 puanla birinci olup 4000 TL para ödülü kazandım. Başta Devrim ve A.İhsan Bey olmak üzere Kelime Oyunu ekibinin hem bana, hem kampanyaya ilgileri çok güzel ve etkileyiciydi.
            Benim için unutulmaz bir gün olmuştu. Oraya katılmanın verdiği keyfin yanı sıra projesiyle dünya 1. olarak yarışmaya katılan biri olarak yarışmanın da şampiyonu olmak beni çok mutlu etti. (Yarıştığım kısmı seyretmek için lütfen tıklayınız.)
ve Yarışma
Yarışma Sonu

Fevkalade yorgun ama gururla dolu bir şekilde Show TV’den çıktık. Karşıya otelimize gitmeden önce Kilyos civarında harika otantik bir mekânda Zeki Müren’den enfes şarkılar eşliğinde yemeğimizi yiyip yola koyulduk.
            Yarışmada aldığım sonuç, benim için zaferle dolu bir sürecin taçlandırılmasından öte, gittiğim her yerde vermek istediğim mesajı verebilmiş olmanın gönül huzurunu daha da keskin hatlarla yaşamama vesile olmuştu.
            Otele varışımız 21:30’u buldu. Bütün yorgunluğumuza rağmen, yarı uyanık vaziyette saat 02:00’ye kadar Kelime Oyunu’nun tekrarını bekleyip seyrettik. Daha sonra uykuya daldık, ertesi gün Bursa’ya dönüş yapacaktık.

4 Ekim 2013 Cuma
            Sabah kalkıp eşyalarımızı topladık. Nigar Hanım, Brüksel’e uçacağı için onunla telefonda vedalaşabildik. Onu havaalanına götüren şoförümüzü beklerken, İrem Hanım geldi. Yoğun ama harika bir 5 gün geçirmiştik. “Size çok alıştım” diyordu, biz de ona çok alışmıştık. Her ayrılığın içinde burukluk olsa da, 1982 yılında kurum daha dernek iken başlayan ama ara verdiğimiz TSÇV ve bugünkü bu muhteşem ekiple ilişkimiz yeniden ve daha büyük kuvvet ve enerjiyle başlıyordu.
            Yolda gelirken, tören esnasında bir CP’li kardeşimin güneş enerjili tekerlekli sandalyeye bakıp “inşallah bir gün benim de böyle bir arabam olur” cümlesini aklımdan geçirdim durdum.
            Bundan sonra bunun gerçekleşmesi ve seri üretim için önemli adımların atılacağını ümit ve temenni ediyorum.

Not: Facebook albümümde tüm fotoları görmek için lütfen tıklayınız.